tisdag 18 maj 2010

Rabarbertider


Äntligen känns det som vårvärmen är här!
Allting går verkligen i en rasande fart i trädgården så fort solen tittar fram!
Igår var jag en stund ute i trädgården på kvällen- så skönt att det är ljust länge nu.
Gallrade lite bland rabarbern som växer sig stor och tät. Är det förresten någon som vet hur man ska göra med rabarberns blommor? Jag såg en stor blomknopp och har för mig att jag hört att man ska ta bort dem?! Stämmer det? Vad händer annars?

På bilden syns även våra "sålådor" den närmsta har Rickard bytt ut allt träet på i år, den var helt rutten. Den andra (bortre) ska vi byta i höst eftersom vi redan hunnit sätta potatis där.
Pallen är en betongkruka jag gjöt i en hink för ett tag sedan. Den blev inte så snygg som kruka men som trädgårdspall blev den perfekt!

Eftersom jag inte ville göra någon paj av rabarbern passade det bra att göra världens godaste drink:

RABARBERCOCKTAIL

För ca 4 glas

1 liter sköljda och grovhackade rabarberstjälkar
Juicen av 3 pressade limefrukter
Rivet skal av 1 lime
3 dl vatten
1 dl krossad is
2 dl socker
1 rabarberstjälk för dekoration

1. Strimla en rabarberstjälk tunnt till garnering.
Lägg strimlorna i kallt vatten tills de krullar ihop sig.
2. Mixa samtliga ingredienser. Sila bort fruktköttet.
3. Servera drinkarna med rabarberstrimlorna i glasen och spetsa ev. drinken med 2 cl gin per glas.

Supergod drink även utan gin!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar