torsdag 20 maj 2010

Maskroskriget 2010


Ja som ni ser är kriget alltså i full gång. När vi flyttade hit för tre år sedan fick vi även på köpet en gräsmatta full med maskrosor. Vi har verkligen försökt med det mesta. Hälla ättika/roundup på dem (de kom tillbaka), dra upp dem med en sån där lång maskros uppdragare man trampar i jorden (rötterna följer aldrig med) och nu hink och spade. Tyvärr tror jag att det är det enda som funkar. Det är ju också det jobbigaste sättet.
Så iår har jag bestämt mig för att verkligen göra en insats och försöka få bort dem. När det dyker upp nya ska jag vara där direkt- ilsken som en terrier!
Jag har hittils fyllt tre 10 literrs hinkar och 2-3 är nog kvar där ute. Så en hink om dagen sen lyser det inga retsamma solar därute längre.

Nu återstår bara ett problem- en uppdragen maskros efterlämnar sig en väldigt ful och stor grop i marken där inte gräset växer. Även om jag inte drar med nån jord upp blir det såhär. Det ser ut som nån dansat salsa på spetsiga styltor i vår trädgård nu. Inte så käckt.
Så vad gör man? Går och pytsar jord och gräsfrö på varje liten fläck....åhh va kul!
Jag övervägde allvarligt att hyra en jordfräs häromdagen men det skulle väl eventuellt resultera i lite mer arbete...

Så snart detta är klart ska gräsmattan få gödsel och ogräsmedel på sig....vänta bara snart tar vi upp kampen i kvarteret om vem som har bäst golfgreen (grannen leder).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar