fredag 26 juni 2009

Amigurumis!


En helt ny bekanskap! Hittade en bok med söta och enkla virkmönster i bokhandeln och kände att det var perfekt. Jag tycker inte det är så kul när projekt blir för stora och tar jätte lång tid. Detta är perfekt. Det är små figurer som kallas "Amigurumi" och har sitt ursprung i Japan. Det betyder "virkade mjuka djur" ungefär. Och det är skitkul!! Jag är ingen hejjare på att virka egentligen. Men boken förklarar så himla bra att det blir super enkelt! Efter att jag gjort svampen och figuren i mössa så var jag ju tvungen att testa att göra nåt utan mönster och det gick jättebra!
Garnet jag använt är akrylgarn för tråden delar sig inte lika mycket som bomull och det blir tätare. Till jordgubbens blad och prickar så tog jag vanlig broderitråd och virkade med. Det blev lite annan glans i och det passade bra här.
Nästa vecka när jag åker uppåt ska jag till en garnaffär och skaffa flera färger. Så länge tar jag vad jag har!Det är ganska skönt tycker jag att man hinner göra klart en figur per kväll framför tv:n så att man inte tröttnar mitt i och inte gör klart. Såg också att det finns massor med mönster på nätet och bilder att ta inspiration från.

Idag blir det inget sånt, har massor att göra idag och ska även hjälpa Mathilda och Rasmus att flytta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar