måndag 10 januari 2011

Soppa

Ibland när orken tryter och det bara är kallt och halt ute så finns det inget som ligger längre bort än mataffären. Eftersom jag frusit hela dagen och alltså långt ifrån kände för att ge mig ut så var det skattjakt i kylen som gällde. Soppa känns alltid bra ruggiga dagar och detta var vad jag fann!

Ett litet gäng rotfrukter och lök hittade jag
och vad kan väl passa bättre till en värmande soppa?
Skalen är verkligen vilseledande för vad som finns därunder.
Innan ser de lite beiga och trista ut men....

...efter en sväng med skalaren ser det hela väldigt mycket mer festligt och frestande ut!
(här tillkom även en vilsen purjo)

Rotfrukterna delade jag i mindre bitar och lade i en gryta med buljong.

De tre löksorterna hackades och frästes i en panna vid sidan om med...

...svartpeppar, salt, curry och timjan.

När rotfrukterna var mjuka efter 10 min lade jag i lökfräset...

...och mixade alltihop till denna underbara gyllengula smakrika soppa.

Som en liten extra bonus såg jag nåt grönt sticka upp genom snön i trädgården.
Persiljan visade sin kalufs!

Så detta blev resultatet: med lite tärnad rökt fläskfilé och hackad persilja blev detta verkligen en värmande god soppa, helt framletad ur vad jag trodde var ett nästintill tomt kylsåp!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar