tisdag 24 januari 2012

Vimplar och docka




Har tänkt sy en vimpel-girland till Alva sen hon föddes. Nu blev det av. Jag plockade fram de tyger jag hade lättast tillgängliga och för att det inte skulle bli för puttinuttigt och perfekt valde jag inte bara mönster som matchade. Jag gillar när man blandar mönsterstilar och färger, men jag vet inte om detta blev de bästa kombinationerna. De flesta tygerna är från stof och stil sen är det ett IKEA tyg och ett batiktyg från Sydafrika tror jag.
Jag hade tänkt vara så ambitiös att jag skulle göra olika former på vimplarna och blablabla men det blev bortprioriterat till förmån för att få nåt gjort över huvudtaget.
Kommer nog väl till pass inför det stundande ettårskalaset!

Appropå ettårsdagen så har jag virkat en docka till Alva som hon ska få då. Tror inte att hon är så intresserad än, men det kommer väl. Jag har sett liknande säljas på bl.a. Åhléns till hutlösa priser. Men det var lätt gjort på egen hand. Jag hade inget mönster så det gällde att minnas hur jag hade gjort på det ena benet så att det andra blev likadant. Samma sak med armarna. Den är virkad i bomullsgarn och håret har jag sytt dit med långstygn. Det var det trixigaste, att få till håret så det såg ok ut. Hon kommer inte kunna byta frisyr, det får Alva göra på andra dockor. Nu ska jag bara sy lite kläder så hon slipper vara nakenfis, stackarn!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar