onsdag 9 februari 2011

Pall-projektet

I höstas köpte jag en fotpall på Erikshjälpen i Vänersborg för 325 kr.
Ganska mycket pengar för att komma därifrån, men jag gillade formen på "lådan", de smäckra höga benen och att det fanns förvaringsutrymme inuti. Det fanns potential, som man ju brukar säga om renoveringsobjekt.

Kan det vara 50 eller kanske 60-tal...

Jag började med att sprätta bort det gamla dammiga tyget- det var en hel det häftor. Det får mig att tro att den blivit omklädd tidigare. Det satt ett rött filtigt tyg under som dels höll översidans stoppning på plats samt funkade som lite vaddering på sidorna så det valde jag att behålla.

Jag hade beställt ett halvlinne från Spira (som syntes i ett tidigare inlägg). Det var ingen riktigt möbeltyg och därmed inte så tjockt. Jag var rädd att det röda tyget skulle lysa igenom så jag började med att klä den i vit lakansväv och måla insidan på lådan vit. Det känns alltid så mycket fräschare då!
När den var målad och vitklädd började klä den. Det var inga större problem, mer än att jag inte vill skjuta häftor genom sidan på lådan. Den består av tunn plywood där och hade sedan tidigare spruckit lite av den behandlingen. Tygets bredd räckte heller inte runt helt så jag klippte till två remsor som jag sydde ihop till en "ring". Jag tryckte sedan på ringen på lådan och jag tycker nog inte att sömmarna stör nämnvärt.

Centrera
Resultatet!

Känner mig mycket nöjd med hur det blev! Den känns nätt och smäcker nu, inte tung och murrig som innan. Jag tycker den passar fint ihop med mina fåtöljer jag fick av min farmor. De klädde jag om i ett ljusgrått tyg, när jag flyttade hemifrån.

Vill bara visa vilken stor skillnad det blev på spirorna före och efter. Först provade jag med att bara tvätta dem med målartvätt, men det blev inte nån större förbättring. Jag sicklade istället av dem (skrapade med en ganska vass platta) sandpapprade och lackade sedan två gånger med ett matt lack.



3 kommentarer:

  1. Om ändå min omklädning av köksstolarna blivit hälften så bra! Det är inte så lätt märkte jag. 4 återstår, så jag hoppas de blir finare.
    Du verkar ha det i fingrarna på något sätt.

    SvaraRadera
  2. Det kommer nog bli jättebra dina stolar! Men pilligt är det verkligen!

    SvaraRadera